Un documental sobre el conjunt pictòric més important de la Catalunya del S. XVIII
Interior de la Capella dels Dolors. Basílica de Santa Maria de Mataró.
Interior de la Sala de Juntes de la Capella dels Dolors. Basílica de Santa Maria de Mataró.
El projecte
Davant la inexistència de cap documental audiovisual que tracti el que està considerat pels experts com el conjunt pictòric més important de la Catalunya del S. XVIII —un dels millors conservats i l’obra més cèlebre i controvertida del principal pintor del barroc català, ANTONI VILADOMAT—, aquest documental farà un recorregut en profunditat per la història del CONJUNT DELS DOLORS DE SANTA MARIA DE MATARÓ i traçarà el perfil del pintor.
Articulat a través de documents històrics i del testimoni dels historiadors i de les institucions que han fet possible la seva conservació i estudi fins a l’actualitat, el documental mostrarà des de diferents punts de vista aquesta joia del patrimoni artístic català i reconstruirà la seva història. Ens aproparem a la figura d'Antoni Viladomat i a la seva manera d'entendre el seu ofici de pintor, i descobrirem un dels millors espais conservats de l’art barroc a Catalunya i també un dels menys coneguts pel gran públic. Un conjunt pictòric que amaga encara moltes incògnites i preguntes sense resposta i que té el mèrit de poder ser admirat avui en el mateix lloc i en la forma en què va ser acabat.
Autoretrat d'Antoni Viladomat. MNAC.
Detall de les pintures de Viladomat per a la Sala de Juntes de la Capella dels Dolors. Basílica de Santa Maria de Mataró.
Detall de les pintures de Viladomat per a la Capella dels Dolors. Basílica de Santa Maria de Mataró.
La proposta
Malgrat la importància d'aquesta obra i del seu autor, a dia d’avui no s’ha fet encara cap documental audiovisual que posi en valor i situï al mapa i al circuit cultural actual aquest tresor del barroc català i que és custodiat a Mataró.
Volem que descobriu i us endinseu en aquesta obra d'art, catalogada com a Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN) i valorada com un dels més brillants exponents de la pintura barroca catalana, i que és, paradoxalment "una gran desconeguda". Per això ens hem proposat fer un documental que tindrà la força en els testimonis dels principals implicats en la seva conservació i estudi. A través de les seves paraules reconstruirem la història, mostrarem les darreres descobertes i traçarem el perfil d'Antoni Viladomat.
ELS ENTREVISTATS:
Dr. Francesc Miralpeix, principal estudiós de l'obra d'Antoni Viladomat, autor del primer catàleg crític complet de l’obra del pintor i comissari de la mostra col·lectiva de 2014 a 4 ciutats catalanes.
Sra. Àngels Solé, directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.
Sra. Carme Clusellas, presidenta de l’Associació de Museòlegs de Catalunya i actual directora del Museu d'Art de Girona.
Sr. Carles Marfà, director del Museu de Mataró.
Sr. Nicolau Guanyabens, director del Museu Arxiu de Santa Maria de Mataró.
Sr. Xavier Alarcón, membre de l'equip del Museu Arxiu de Santa Maria de Mataró.
Sra. Ruth García, membre de l'equip del Museu Arxiu de Santa Maria de Mataró.
Al blog del projecte podreu trobar un making of.
DUES VERSIONS DEL DOCUMENTAL:
El documental de llarga durada que presentem en aquesta campanya tindrà també una versió curta pensada per formar part del recorregut expositiu obert al públic.
Volem que aquest projecte serveixi per interconnectar diferents públics, amb la qual cosa el documental beneficiarà principalment les institucions educatives, culturals i turístiques de la ciutat de Mataró i, per extensió, a tot Catalunya.
L'objectiu, el que ens mou a voler-ho fer possible
Amb aquest documental sobretot volem continuar sumant esforços per recuperar, salvaguardar, difondre i donar a conèixer al públic el conjunt pictòric més important de la Catalunya del S. XVIII. Un tresor desconegut amb una història per explicar que ha pogut arribar íntegre als nostres dies gràcies a la dedicació i al treball en silenci dels historiadors, restauradors, conservadors i de les persones i institucions que al llarg dels segles n’han tingut cura. La seva tasca permet que, després de tres-cents anys, el conjunt dels Dolors pugui continuar sent admirat, estudiat, divulgat i, sobretot, descobert pel públic que encara no el coneix.
I perquè tingueu una petita mostra del que serà el documental, hem realitzat un teaser que us convidem a visualitzar i a difondre. Ajudeu-nos a fer possible aquest projecte tan necessari!
Per què creiem que és necessari aquest documental?
Mantenir el patrimoni d’una ciutat i preservar-lo per a les generacions futures és una obligació, però difondre’l i situar-lo al mapa dels llocs imprescindibles a conèixer i visitar és, sobretot, una necessitat. Si no contribuïm des de les mateixes ciutats a promoure els tresors artístics propis, aquests continuaran “en silenci” sense explicar la seva història, i romandran sense dur a terme la seva missió principal: continuar vius per a les generacions futures, perquè el públic els conegui i gaudeixi de descobrir-los i d’entendre’ls.
Per tot això, estem convençuts que aquest projecte audiovisual és indispensable, perquè està construït per cobrir les necessitats de:
• Conèixer el que ens és propi. Posar en valor un bé cultural i artístic i reivindicar-lo com a icona de la ciutat.
• Arribar i atraure públics de diferents àmbits (escoles, universitaris, investigadors, turisme) i contribuir a la difusió i sumar esforços en la projecció del patrimoni artístic i cultural de la ciutat de Mataró cap a l’exterior.
• Impulsar, fomentar i donar a conèixer la investigació i la conservació, perquè siguem conscients de la importància de donar continuïtat a les tasques d’investigació i de conservació en un futur. Només així podrem conèixer la història completa d'aquesta obra única del barroc català que és custodiada a Mataró.
Per què busquem finançament a una plataforma de crowdfunding?
Abans de tot cal dir que, tot i que el projecte compta amb la col·laboració tècnica en la difusió per part d’entitats institucionals i organismes culturals, no s’ha rebut cap ajut econòmic ni financer.
Tots els costos de la preproducció han estat assumits per l’equip de producció, i tots els seus membres hi han invertit el capital més preuat que tenen: el seu temps i tots els seus mitjans i dedicació. Però el projecte té uns costos ineludibles que cal cobrir (equipament tècnic de fotografia i il·luminació, so, enregistrament, edició, guió, veu en off, producció i postproducció) per als quals era necessari trobar una font de finançament raonable, per acabar tenint un documental d’alta qualitat i que sigui molt més que un producte divulgatiu. Per això busquem ara el suport i la implicació de mecenes com vosaltres, que ens podeu ajudar a fer-lo realitat.
A què destinarem les vostres aportacions
La fase de preproducció ha estat autofinançada per l'equip de producció del projecte, per la qual cosa la pràctica totalitat de l'import recaptat serà destinat a finançar els costos de producció i la realització del documental (una part important de la recaptació es destinarà al lloguer d'equips d'il·luminació i fotografia necessaris per poder captar els detalls de l'obra de Viladomat amb la màxima fidelitat i qualitat). Una altra part de la recaptació anirà destinada a cobrir les despeses que suposen les recompenses per als mecenes i els costos fiscals.
Calendari previst
La fase de recerca documental i el 90% de les entrevistes ja estan realitzades. També, i prèviament a la campanya de crowdfunding, s’ha produït un teaser del documental i un petit clip perquè ens ajudin a donar a conèixer el projecte i serveixin de motor per divulgar en mitjans la campanya de recerca de finançament.
En aquests moments tots els nostres esforços estan centrats a aconseguir el finançament que ens cal per continuar amb la producció i l’edició i poder tenir enllestit el documental a principis de 2015. Les raons per fixar aquest calendari de producció són les següents: En tractar-se d’un documental sobre la figura de Viladomat, pintor del Tricentenari, i atès que el Conjunt dels Dolors té previst per a 2015 un calendari d’accions de restauració que podrien obligar a tancar al públic l'espai, volem que el documental vegi la llum a principis de 2015 justament perquè pugui servir com a suport audiovisual al Museu Arxiu de Santa Maria de Mataró durant el temps que duri la restauració del Conjunt i aquest pugui tornar a mostrar-se als visitants.
L'equip
El periodista i especialista en comunicació audiovisual Marco Zouvek és el director i realitzador del documental i la documentalista Cayetana Sanz n’és la productora (BATECS produccions).
Direcció de fotografia: Luis Sisinno
Veu en off: Marc Martínez
Música: Marco Zouvek
Documentació i guió: Cayetana Sanz
Comunicació i mitjans: Judith Vives
Postproducció: Lúber Mujica
Producció: Cayetana Sanz (BATECS produccions)
Direcció i realització: Marco Zouvek
Col·laboració tècnica en la difusió del projecte
El projecte ha comptat amb la col·laboració tècnica d'institucions i organismes. Des d'aquí els volem agrair el suport que ens donat per arribar fins aquí, així com també als especialistes que han aportat el seu coneixement al documental.
+ Info
BLOG DEL PROJECTE
FACEBOOK DEL PROJECTE
TWITTER DEL PROJECTE
WEB BATECS PRODUCCIONS
4 comentaris
Si ja ets mecenes, Inicia sessió per comentar.
Cayetana Sanz
Autor/a
Gràcies per acompanyar-nos des del teu blog en aquesta aventura de 40 dies! Agraïm tota la difusió que ens vulgueu fer.
Només voldríem aclarir-te 2 coses:
1) El nom de la marca de Cayetana Sanz, la productora, és Batecs (en plural). No voldríem crear malentesos amb altres marques de nom similar :-)
2) Voldríem demanar-te que al teu article posis l'enllaç a la campanya de Verkami, que és aquest: http://vkm.is/Viladomat
Només si aconseguim l'objectiu fixat podrem tirar endavant la producció del documental. Per això l’enllaç és vital.
Et convidem a que ens continuïs acompanyant en la nostra aventura :-) Només ens queden 33 dies!!!
ÒSCAR BATET
Amb el vostre permís he penjat aquest article al meu bloc:
http://oscarbatet.wordpress.com/2014/10/08/el-llegat-de-viladomat-a-mataro-el-conjunt-dels-dolors-de-cayetana-sanz-batec-produccions/
Cayetana Sanz
Autor/a
Bon dia, Òscar:
Gràcies per les floretes!
Que la melodia et recordi la música de Philip Glass és molt afalagador.
La música és una composició de Marco Zouvek, el director del documental que també és músic.
ÒSCAR BATET
Bon dia:
Magnífic projecte. Excel·lent.
La música, però, no és de Philip Glass?
Salutacions,