Una vegada em van dir que se m’il·luminava la cara quan treballava amb la farina i l’aigua. I em va fer gràcia pensar que una feina et pot fer millorar l’expressió de la cara. Sempre he tingut una bona relació amb la massa i, des de fa uns anys, he començat a fer pa ecològic com a forma de guanyar-me la vida.
Sovint em pregunten on es pot trobar el meu pa, però de moment, només el faig per encàrrec i el lliuro directament a alguns clients –pagesos, restaurants, botigues i algunes famílies que tenen hàbits ecològics–.
L’obrador on faig el pa compta amb espai adequat per a altres activitats. Gràcies a Verkami i l'ajut de molta gent podem tenir l’oportunitat d’obrir botiga per vendre directament al públic, això ens permetrà arribar a més gent.
Volem oferir un bon pa ecològic, senzill, només amb els quatre ingredients bàsics –farina, aigua, ferment i sal–, fornejat en un forn d’obra que escalfem amb llenya. Volem que l’espai no sigui només una botiga de venda de pa sinó també un espai per a realitzar tallers i compartir experiències i receptes.
L’aroma del pa autèntic
El cereal de conreu ecològic (sense pesticides), l’aigua sense clor, la sal natural, la massa mare, les mans artesanes i el forn de pedra fan que el pa tingui una aroma molt especial i única que ens transporta als veritables forns artesans i ens recorda el pa autèntic.
Fer el pa en silenci
Faig el pa en silenci, amb tots els sentits i amb la ment ocupada només en el que estic fent en cada instant, vivint el moment present. Ho faig de manera conscient –no de forma mecànica–, sense pensar en altres coses. Fer el pa –un aliment tan bàsic i ancestral– amb plena atenció em dóna la satisfacció de pensar que les persones que el menjaran en gaudiran, el trobaran saborós i, en conseqüència, seran més feliços.
No pel sol fet de fer el pa en silenci, el pa ha de sortir perfecte. El motiu de fer-ho en silenci és estar molt pendent de tot el que passa.
Com tantes altres coses –treballant en silenci, amb l’atenció plena en el que estàs fent–, dóna a més garanties d’èxit, de fer un bon treball i de poder confiar que el resultat serà més adequat i més positiu.
El perquè de la botiga
Obrir botiga al públic té un sentit molt important: el cicle d’elaboració del pa queda complert quan arriba a les persones que el menjaran.
M’he adonat que poques vegades conec aquestes persones que menjaran el pa que he fet. Per això em fa una especial il·lusió la idea d’oferir el pa que he fet durant la matinada directament a aquells que vinguin a la botiga.
El que vull oferir a la botiga és un pa realment artesà, elaborat en petites quantitats. No vull que quantitats elevades desvirtuïn completament el concepte artesà.
El destí de les aportacions
Tot els diners obtinguts per les aportacions dels mecenes aniran destinats íntegrament a l’acondicionament de la botiga i als costos relacionats amb la llicència municipal d’obertura.
Si les aportacions superen l’objectiu inicial, dedicarem aquesta quantitat addicional a l’adquisició d’un cremador de pèl·lets per a escalfar el forn de forma més sostenible amb el medi ambient.
El calendari
Els mecenes seran informats de la marxa del projecte i rebran les recompenses a la botiga de Vallgorguina durant les setmanes següents a la finalització de la campanya de microdonacions.
Les recompenses
Cada assortiment consisteix per 1 coca de pa (1 kg), 1 pa de pagès de (1/2 kg), 2 baguettes (270g unitat), 2 bases de pizza (290 g unitat), 3 pans de pita (110 g unitat) . Es pot optar per farina de blat blanca o integral .
La Jornada de portes obertes (aproximadament 1h) consisteix en una visita a l'obrador on s'inclourà una degustació dels productes allà elaborats .
El Taller de pa artesà ecològic (aproximadament 3 h) consisteix en l'elaboració d'una massa polivalent que ens servirà per elaborar 4 o 5 especialitats diferents (coca de pa, bases de pizza, pa de pita…). També s'inclourà una degustació dels productes allà elaborats.
La foto/placa d'agraïment consisteix en l'exposició d'un retrat o nom de els mecenes en una paret de la botiga amb un missatge d'agraïment a aquests mecenes.
El cap de setmana en una casa rural per a dues persones i dues nits a Vallgorguina o voltants del Montseny, segons data i disponibilitat.
Important: Els assortiments hauran de ser recollits pels mecenes directament a la botiga de Vallgorguina.
20 comentaris
Si ja ets mecenes, Inicia sessió per comentar.
Sergi Garcia Graupera
Autor/a
Hola Txema!
Si tenim pa amb farina integral de blat 100%, també d'espelta semi integral, el pa de blat l'elaborem amb farina mòlta a la pedra que manté més qualitats del gra que les mòltes en cilindre.
Referent al forn de Vilassar, no és un projecte meu.
Moltes gràcies!
Txema
Hola Sergi,
Tens algun tipus de pa integral 100% o en quantitat important, si pot ser d¡espelta, kamut o blats bons , sègol ? Em van dir que s'obria un forn a vilassar d'algú de vallgorguina, és un projecte teu? Mercès
Sergi Garcia Graupera
Autor/a
Muchas gracias Juanjo!
Conocí esta harina francesa a través de Farinera Coromina de Banyolas, ellos la distribuyen aquí.
Había probado un par de harinas molidas a la piedra que estaban bien, pero esta es de mayor calidad, y de precio. La piedra que utilizan es de sílex y luego le dan un acabado en una máquina llamada söder, esta técnica permite, entre otras cosas, una fermentación mejor gracias a la presencia del germen de trigo, dando como resultado un pan más aromático y gustoso.
También utilizo harina molida en cilindros, de Roca en Agramunt.
Gracias nuevamente.
Un saludo!
Juanjo
Hola Sergi, felicidades por tu proyecto, me ha parecido una iniciativa fantástica! Lamentablemente me enteré de ella fuera de plazo para participar. Me gustaría preguntarte por qué en las fotografias la harina eco que aparece es francesa. Gracias
Sergi Garcia Graupera
Autor/a
Hola! en finalitzar la campanya establirem un calendari per a les reconpensas, anunciarem l'obertura de la botiga, i tots els temes relacionats a la nostra web padensergi.cat
també ens posarem en contacte per correu electrònic amb tots i cada un dels mecenes.
Moltes gràcies.
stuttgona
Hola Sergi. Per venir a recorecollir el pa, es pot passar qualsevol dia sempre i quan s'avisi amb anteŀlació i enhorabona per la iniciativa. Gràcies.
Sergi Garcia Graupera
Autor/a
Hola! encara no tenim les dates per els tallers, quan acabi la campanya ho anunciarem al nostre web, ajustarem les dates de manera que pugueu assistir els quatre si ho voleu, n'hi ha prou amb una sola aportació.
Gràcies
Josep
Hola!
em podríeu dir el dia de la setmana que seria el taller? I si un cop fixada la data no es té disponibilitat aquell dia? I per a quantes persones serveix (una família de 2 adults i 2 nens podria assistir-hi amb 1 sola aportació)?
Moltes gràcies!
Sergi Garcia Graupera
Autor/a
Hola! si, també faig pa d'espelta i sègol.
Gràcies.
Montse
Faras pans d'altres cereals que no portin blat? No parlo de pa sense gluten. Sense blat. Gràcies.