La companyia de titelles Marduix celebra enguany 50 anys de trajectòria professional oferint els seus espectacles de més petit format als escenaris més grans que hi pugui haver.
Gairebé quatre generacions d’espectadors han vist les seves obres, fet que els ha convertit en un referent nacional i internacional.
És per això que ha arribat el moment de recapitular tota una vida dedicada als titelles amb aquest documental que repassarà la vida i miracles d'aquestes dues artsites que són la Joana Clusellas i en Jordi Pujol.

JOANA CLUSELLAS I JORDI PUJOL SÓN MARDUIX
Joana Clusellas només aprovava dibuix i educació física a l’escola. L’escoltisme es converteix en la seva vàlvula d’escapament. Molt aviat ingressa a l’Escola Massana de Barcelona gràcies al seu pare, Enric Clusellas, conegut com a ‘Nyerra’, dibuixant al setmanari L’Esquella de la Torratxa i gravador. Més endavant, la criden per ser professora de plàstica a una escola infantil municipal i a Rosa Sensat.

En Jordi Pujol va tenir una mare que es va capficar perquè anés a cantar a l’Orfeó Català. Això, juntament amb la seva passió per l’escoltisme, el duen a formar part del mític Grup de Folk. D’allà passa a la formació musical Sac de Cançons abans que la Teresa Calafell i en Joan Baixas el cridin per formar part de la companyia Putxinel·lis Claca.
El 1976 la Joana i en Jordi es coneixen gràcies a una amiga comuna i comencen una vida junts, primer professionalment i, al cap de res, personalment.

PERQUÈ UN DOCUMENTAL SOBRE MARDUIX?
Com diu Joan Font en algun moment del documental "hi hauria d'haver uns guàrdies que haurien d'obligar a veure Marduix". La realitat és que durant molts anys no han calgut aquests guàrdies perquè un munt de generacions han tastat les seves històries i espectacles.

A banda de les reflexions dels mateixos Marduix, el documental compta amb testimonis de primera mà d'aquells anys: en Joan Font de Comediants, en Tortell Poltrona, en Jaume Arnella, en Claret Papiol i la Bet Miralta, una de les filles de la Joana, entre d'altres.
Totes aquestes entrevistes estan il·lustrades amb el material del propi arxiu de Marduix, així com d'altres fotografies i gravacions de l'època: la Fira de Teatre de Tàrrega, la Tamborinada, les Festes de la Tardor de Sant Esteve de Palautordera, el Festival de Santarcangello di Romagna, etc...

LA DARRERA EMPENTA
Ja et conec que et dius Marduix necessita una darrera empenta per portar-se a terme. El material està tot rodat –en una primera fase, al 2013, i en una segona, al 2024– i l'arxiu, aconseguit gairebé en la seva totalitat –manca negociar un parell o tres de cessions d'imatges-.
L'ajuda que us demanem serà destinada a acabar de fer l' edició del documental –que en aquests moments es troba a meitat de camí, és a dir, ja hi ha uns 30 minust editats–, fer el grafisme, negociar els drets de les fotografies i dels temes musicals i fer la postproducció d'imatge i de so.

QUAN?
La idea és intentar que la Joana i en Jordi puguin veure's en el documental abans que acabi aquest any 2026. Seria la millor manera de posar la cirereta a les celebracions pels seus 50 anys damunt l'escenari.
Ajudeu-nos-hi!

QUI SOM?
Ja et conec que et dius Marduix comença a gestar-se l'any 2013 de la mà del periodista i escriptor Emili Manzano. Degut a vàries vicissiutuds, el projecte queda aparcat durant anys fins que el 2024 l'Enric Juste, estret col·laborador de Manzano, reemprèn la tasca de finalitzar el documental.
ENRIC JUSTE
Realitzador llicenciat en Comunicació Audiovisual per la UAB el 1999. Durant més de vint anys ha realitzat programes de llibres, filosofia, història, audiovisuals per museus i editorials, entre d'altres. Actualment és realitzador al Centre de Cultura Comtemporània de Barcelona (CCCB). Ja et conec que et dius Marduix és el seu segon documental després de Metrònom Ferrater (2008).
ALBERT SELLÉS
Colorista i coordinador de postproducció amb més de vint anys de trajectòria en l'audiovisual. Ha etalonat pel·lícules com Viejos, Commander Arian o 73 i sèries com Ana Tramel o Entrevías. Com a coordinador, ha treballat en pel·lícules, sèries i documentals per a plataformes com Netflix, HBO Max, Disney+ o Movistar+.
CABALLO GRANDE
Caballo Grande es un estudi de gravació i producció musical fundat el 2014 per Ferran Resines i Cristian Pallejà. Han treballat amb artistes com Rosalia, Nacho Vegas o Albert Pla. També han composat i produit música per audiovisual colaborant amb directors com Rodrigo Sorogoyen.
MARÇ RABAL
Va estudiar Belles Arts a la Universitat de Barcelona (UB) i a l'École Nationale de Artes Décoratifs de París (Ensad). La seva obra combina pintura, collage, escultura, objecte, llibre d'artista i vídeo experimental. Una trajectòria artística de vint anys que l'ha portat a exposar a vàries ciutats d'Europa i treballar regularment amb galeries de Barcelona i de les Illes Balears.
+ Info
- També estem a Instagram
0 comentarios
Si ya eres mecenas, Inicia sesión para comentar.