❗️Para poder utilizar Verkami debes hacerlo desde otro navegador. Instala o entra desde: Microsoft Edge, Chrome o Firefox. Microsoft ha dejado de actualizar el navegador Internet Explorer que estás utilizando y ha dejado de ser compatible con la mayoría de sitios web.

Quan Terrassa era “La Roja”. La Joventut Comunista en les dècades dels 60 i 70

Malgrat la rellevància de les Juventuts Comunistes en la lluita contra la dictadura, el seu paper no ha estat prou documentat a Terrassa.

Categoría

Creado en

Terrassa
0%
40
días
0
Aportaciones
0€
De 4.000€
Aporta al proyecto

Escoge tu recompensa

Apóyalo con una donación

Aporta sin recompensa
Haz una donación altruista al proyecto sin recibir ninguna recompensa a cambio:

Explicació del projecte

La història de les organitzacions de joves no ha estat un element central de la investigació històrica. A Terrassa, parlar d’antifranquisme és parlar fonamentalment del PSUC i de CCOO i, tot i que hi ha algunes referències en bons treballs d’història local, no tenim un coneixement prou acurat de la Joventut Comunista. Aquesta va esdevenir l’organització política juvenil de masses i antifranquista més important, no sols de Terrassa, sinó d’arreu del país. Una organització de gent molt jove (una part important de la militància s’hi iniciava als 14, 15 i 16 anys) que s’enfrontava a una dictadura duríssima.

La història de la Joventut Comunista a Terrassa és, de fet, un guió i un viatge per la història de la ciutat. En aquest llibre es traça la trajectòria de la JC a la localitat, incorporant també el testimoni de més de 35 membres de l’organització.

Amb la teva ajuda, farem que la lluita d'aquells joves no quedi en l'oblit.

Recompenses

Aportació de 25 € 1 exemplar del llibre i el teu nom als agraïments.

Aportació de 50 € 2 exemplars del llibre i el teu nom als agraïments.

Aportació de 100 € 5 exemplars del llibre i el teu nom als agraïments.

¿Qui som?

JUAN ANTONIO OLIVARES ABAD (Terrassa, 1951 - Novembre, 2025)

Historiador i treballador bancari. Jubilat.

Llicenciat en Història Moderna i Contemporània per la UAB (1991).

Treballador bancari, delegat sindical de CCOO (1983-2007), membre de la Comissió de Control Caixa Terrassa (2000-2006) i regidor de l'Ajuntament de Viladecavalls (1999-2007).

Treballs d'investigació publicats:

  • "Terrassa exiliada" (2021).

  • Ponència III Jornadas Alumbre, 2018, "El - Regimiento nº 1 de Cartagena. Murcianos en las fosas de Alhama de Granada." Actas de las II jornadas Alumbra Alumbre, Julio 2018, Cuadernos de Estudio nº 4.

  • "Antes Durante, Después. Represión franquista en Alhama de Granada" (2016).

  • Membre de l'Espai de Memòria i dels Valors Democràtics de Terrassa (2017), fins al seu decès estava coordinant l'elaboració, revisió i divulgació (web) dels llistats dels represaliats, deportats i afusellats del franquisme i del cos humà de la guerra civil a Terrassa (2018-2024).

  • Col·laborador amb l'Amical de Mauthausen (2018-2024).

XAVIER NAVARRO BARRERA (Terrassa, 1960)

Llicenciat en Història Contemporània per la UAB (1984). Jubilat.

Actiu en el sindicat de CCOO a l’àmbit de la Generalitat de Catalunya, al Departament de Justícia. Ha exercit com a educador social a l’àmbit penitenciari, ha estat membre del Col·legi d’Educadors i Educadores Socials de Catalunya.

  • Director durant 10 anys de la revista electrònica de reflexió, anàlisi i propostes PERSPECTIVA, editada per la Federación de Servicios a la Ciudadanía de CCOO de caràcter estatal.

  • Col·laborador en el grup de la xarxa d’arxius de CCOO coordinats per la Fundación Primero de Mayo de CCOO, que ha treballat en identificació i propostes d’espais de Memòria.

  • Ha publicat diversos articles d’opinió política, cultural i social a la revista diària NUEVATRIBUNA

  • Ha publicat a la revista TERME nº1 l’article La repressió juliol-desembre 1936

  • Ha publicat a NOUS HORITZONTS entrevista a Domènec Martínez, Alfred Amestoy i Jordi Castan pel 20 aniversari de la constitució de la JCC.

  • Ponència presentada al “Encuentro de Investigadores del franquismo”, celebrada a Oviedo els dies 3, 4, 5 novembre de 2025. "Clubs y centros juveniles en la Terrassa de los años 60/70 como espacios de libertad. El papel de la juventud comunista."

  • Soci des de la constitució del Centre d’Estudis Històrics de Terrassa

  • Membre actiu del grup de MEMÒRIA DEMOCRÀTICA de CCOO Terrassa.

Calendari previst

Si s'arriba a la recaptació en les dates previstes, s’editaria i començaria a repartir a mitjans de juny, idealment el 20 de juny.

Segueix a l'autor a Twitter

Twitter Xavi Navarro

Preguntas frecuentes

Aún no hay ninguna publicada.

¿Tienes alguna otra duda o pregunta?

Pregunta al autor/a

0 comentarios

Si ya eres mecenas, Inicia sesión para comentar.

Utilizamos cookies propias esenciales para poder ofrecer nuestro servicio y de terceros para poder conocer el uso de la página. Política de cookies